- Forside
- Daginstitutioner
- Områder
- Område Midt
- Bestyrelsen
Dagsorden til møde i områdebestyrelsen for område Midt
Den 26 september 2024 Bøndergårdsvej 2– kl.17-19
Mødedeltagere
Nina, forældre fra Rørkjærhusene
Camilla, forældre fra Nygårdsvej
Thomas, forældre fra Børnehuset Kvaglund
Peter, forældre fra Esbjerg Børnegård
Louise, personalerepræsentant
Tine, OL
Louise, PL og stedfortræder
Fraværende:
Claus, Bøndergårdsvej
Anka, Bydelens Børnehus
Maja, Valmuen
Joan, personalerepræsentant
Lene, personalerepræsentant
Referent
Louise Grumsen og Tine Kirkegård
Referat
Punkt 1: Godkendelse af referat fra seneste møde
Referat fra sidst gennemgås
Tine har spurgt om Maja har haft noget at tilføje til dagsordenen til mødet i dag – Maja har ikke haft noget at tilføje.
Punkt 2: Kost og måltidspolitik
Vi skal have harmoniseret vores kost og måltidspolitikker
Medsender som bilag det jeg har fundet fra de tidligere områder i område Midt.
Referat:
Indflyvning:
I Valmuen har både vuggestue og børnehave madpakker med til hele dagen.
Nygårdsvej, Esbjerg Børnegård, Rørkjæhusene, Bøndergårdsvej, Bydelen og Børnehuset Kvaglund har den forældrevalgte frokost ordning.
Det tilstræbes at skrive en fælles kost – og måltidspolitik for at skabe et fælles udgangspunkt for hele område Midt.
Udsagn i forbindelse med en sammenskrivning:
Vi har en naturlig og automatisk appetitregulering – vigtigt for forældrene at vi er opmærksomme på det i forhold til deres børn.
Hvordan kan vi opfordre til at smage på maden og gør det naturligt ved måltiderne?
Vigtigt vi er sammen om måltidet, sidder sammen og spiser – børnene skal være så selvhjulpne som overhovedet muligt ved og ind i de pædagogiske måltider.
Et fint og godt fælles læringsrum med gentagelser hver dag.
Valmuen hvor alle har madpakker med – hvor tilgængelig skal madpakken være i løbet af dagen? Skal der være en ramme omkring madpakken til de mindre måltider fx formiddagsmad?
Det besluttes at det er vigtigt at der laves en ramme omkring hvornår børnene tilbydes mad fra madpakken, det er PL i Valmuen der sammen med Maja kan vurdere om vi har beskrevet et fælles godt afsæt.
Der skabes løsninger og hensyn for børn med særlige behov eller hensyn i forhold til kosten.
Måltids – og kostpolitik i område Midt:
Vi følger bla. Esbjerg kommunes …
Måltidet og dets værdi:
Vi tror på at børnene har en naturlig appetitregulering og har perioder, hvor de spiser mere eller mindre. Vi tager altid et individuelt hensyn og går i dialog med forældrene omkring
Der skal skabes en ramme for hvornår man spiser i løbet af dagen.
Måltidsstrukturen – der tilbydes 3 måltider i løbet af dagen. Formiddagsmad, middagsmad og eftermiddagsmad.
Vi kan opfordre til at smage på maden og har dialoger med børnene omkring hvorfor vi smager osv.
Vi drøfter om børnene skal have noget med når de har fødselsdag?
Sukker eller ej?
Forskel om det er børnehave eller vuggestue
Det bakkes op om, at det er en god ide at have noget med til fødselsdag. Vigtigt at det kun er 1 ting man har med.
Essensen er at have noget at dele ud.
I vuggestuen: ingen sukker – 1 ting med
I børnehaven: sukker er ok – 1 ting med
OBS det skal ikke udgøre et måltid.
Personalets ansvar hvornår fødselsdagen holdes ift. hvad der bliver medbragt – om det fx er til formiddag eller eftermiddag der deles ud.
Vigtigt personalet har en dialog med forældrene før barnet fylder år og man sammen kan planlægge barnets fejring.
Traditioner:
Vi tager udgangspunkt i flere danske traditioner som vi arbejder med udgangspunkt i.
Hvis man har en særlig højtid/tradition man gerne vil fejre og have fokus på, kan man tale med personalet om dette eller personalet kan arbejde det ind i sammenhængen til det der ellers arbejdes med.
Morgenmad
Morgenmad kan medbringes indtil kl. 7.15.
Økologi
Fokus på dette fra Esbjerg Kommune. Så meget som muligt vil være økologisk.
Fødselsdage
Fødselsdage kan fejres i institutionen eller hjemmet efter aftale med personalet.
Aftal i god tid med personalet hvordan I ønsker at afholde barnets fødselsdag og evt. dato.
Drikkedunke
Tine følger op omkring hvad man anbefaler ift. drikkedunke.
Vi vil gerne følge sundhedsstyrelsens anbefalinger.
Men der gives en tilbage melding.
Varmt vejr
Se det der står beskrevet i gamle Midt og Østerbyen
Mælk
Børn under et år tilbydes modermælkserstatning
Der serveres ikke mælk til måltider udover
Allergier/sundhedsmæssige årsager:
Kræver lægeerklæring.
Aftales nærmere med den pædagogiske leder og vores køkkenleder
Ud fra vores dialoger i dag sammenskrives vores 3 tidligere kost og måltidspolitikker til 1 for område Midt denne tages med til endelig godkendelse på næste møde i områdebestyrelsen og derefter i Lokal MED
Punkt 3: Dialogmøde med det politiske udvalg den 13. november 2024 kl. 19-21
- Emner til dialog bedes indsendt senest den 11. oktober.
- Tre forældre har mulighed for at deltage sammen med lederne. Hvem ønsker at deltage?
- Helene M sender en mail vedrørende mødet.
Dagsorden:
- Kvalitet i dagtilbud
- Prognoser for børnetal og kapacitetsbehov
- Budget 2025-2028
Referat
Deltagere: Thomas og Nina deltager. Maja er spurgt og vil gerne deltage
Spørgsmål til overvejelse:
- Oplevelsen af, at mange børn kommer fra forebyggelsesområder. Hvilke overvejelser er gjort i forhold til dette?
I relation til budgettet:
- Fra 1. januar 2025 skal vi igen have en åbningstid på 52 timer om ugen, som før 1. august 2024.Dette betyder, at vi får de to timer tilbage.
- Eventuelle spørgsmål vedrørende fællespasningsuger: Kan noget af pasningen flyttes, så der kun er to uger i sommerperioden?
- Kan man i forsøget på at gøre Esbjerg mere attraktiv for børnefamilier overveje at begrænse fællespasningen til to uger i sommerferien?
Punkt 4: Evaluering af fællespasningen i ugerne 28-30:
- Har I (både forældre og personale) modtaget feedback på fællespasningen?
- Evaluering er gennemført i ledergruppen og blandt personalet i Midt- og Østerbyen.
- Institutionerne var fordelt som følger:
- Rørkjærhusene
- Bydelen
- Børnehuset Kvaglund
Fællespasning i julen 2024 i de gamle områder:
- Børnehuset Bøndergårdsvej (for Nygårdsvej, Esbjerg Børnegård, Rørkjærhusene og Bøndergårdsvej)
- Langelandsvej (for Bydelen, Vognsbøl, Højvangshaven og Langelandsvej)
- Kvaglund Børnehuse (for Tjæreborg, Kahytten, Valmuen og Kvaglund)
Referat:
Evaluering blandt personalet via spørgeskemaer viser, at størstedelen af personalet er positive over for fællespasningen – det samme virker det til forældrene er. Der er dog forskelle i måden, det er håndteret i de forskellige områder.
Tilkendegivelser på Aula vedrørende julepasning er sendt rundt, og vi er ved at kortlægge behovet for pasning i perioden.
Punkt 5: Information
Budget for område Midt:
•Der har det seneste år ikke været et klart økonomisk overblik. Vi arbejder derfor med det, vi kender, og håber på en tilfredsstillende økonomisk afslutning af 2024.
- Budgetforlig i Esbjerg Kommune:
- Der tilføjes to timers åbningstid.
- Budgetreduktion på 0,25 % i 2025 og 0,5 % fra 2026. Dette gælder for alle budgetter.
- FOLA er involveret, og minimumsnormeringerne vil blive overholdt.
Øvrige informationer:
Referat:
Nygårdsvej: Flere medarbejdere går på barsel, hvilket giver nye ansigter. Venskabsinstitutionen Kvaglund deltager i udflytning til Østskoven. Huset er vurderet til 40 børn, men der er pt. 16 fra Nygårdsvej og 7 fra Kvaglund.
Esbjerg Børnegård: Venskabsinstitution med Valmuen. Der er blevet afholdt en god sommerfest.
Rørkjærhusene: Sommerfest og piratfest er afholdt. Forældrerådet arbejder godt med mange nye idéer. Årsplan for åben legeplads udsendes. Kunst for Livet-projektet er i gang, hvor Diana har gennemført aktiviteter.
Bøndergårdsvej: Arbejder med VLS. Arbejder med musikforløb med Else.
Valmuen: Fokus på rammer og struktur, samt kapacitetsplanlægning. Venskabsinstitution med Esbjerg Børnegård.
Kvaglund: Venskabsinstitution med Nygårdsvej. Deltagelse i Kvaglund-dagen og en stærk tradition for årsplanlægning med mange aktiviteter.
Generelt arbejder vi i området med pædagogiske læringsmiljøer og rutiner for det pædagogiske måltid. Området er nyt, og vi er i gang med at finde vores vej sammen. Overgangen har været positiv, og der er stor vilje til samarbejde og videndeling.
Børnehuset Kvaglund er blevet informeret om at den pædagogiske leder, også pt. er leder i Valmuen.
6. Aftaler:
- Tine indsamler data vedrørende åbningstider og sender til bestyrelsen. Tallene foretrækkes i runde formater, fx 16:30.
- Der kan overvejes en spørgeskemaundersøgelse blandt forældrene om deres ønsker.
- Der oprettes en doodle til næste mødePunkt 6: Eventuelt
Dagsorden til konstituerende møde i områdebestyrelsen for område Midt
Den 13 juni 2024 – Bøndergårdsvej 2 – kl. 17.00-19.00
Mødedeltagere
Forældrerepræsentant
- Camilla Thornbo (Nygårdsvej)
- Peter Lützen (Esbjerg Børnegård)
- Claus Lang (Børnehuset Bøndergårdsvej)
- Maja Brixley (Valmuen)
- Thomas Krüger (Børnehus Kvaglund)
Medarbejderrepræsentant
- Lene Petersen (pædagog i Bydelen)
- Louise Hacemoglo (pædagog på Nygårdsvej)
- Louise Grumsen (PL og Stedfortræder)
- Tine Kirkegård (Områdeleder og sekretær i bestyrelsen)
Fraværende
- Nina Wonge (forældre Rørkjærhusene)
- Anke Grandin (forældre Bydelens Børnehus)
- Joan Nørholm (pædagog i Kvaglund)
Referent
- Louise Grumsen og Tine Kirkegaard
Punkt 1: Velkommen
Det nye område Midt består fra d.1.8.2024 af:
Valmuen, Børnehuset Kvaglund, Bydelens Børnehus, Børnehuset Bøndergårdsvej, Rørkjærhusene, Esbjerg Børnegård og Nygårdsvej.
Vi skal sammen skabe et nyt område Midt med udgangspunkt i høj faglighed og kvalitet i alle vores enheder.
Med udgangspunkt i samarbejde og fællesskab i området og i enhederne (institutionerne)
Jeg glæder mig til samarbejdet og de muligheder det giver for os alle.
Punkt 2: Områdebestyrelsen konstituerer sig.
I fortæller hver især lidt om jer selv og forventninger til arbejdet i bestyrelsen.
I vælger formand og næstformand
Referat:
Der skal vælges formand og næstformand.
Det er formanden der i tæt samarbejde med områdelederen, Tine, indkalder til møder og laver dagsorden og sætter retning for arbejdet i bestyrelsen.
Dagsorden sendes ud ca. 1 – 2 uger inden bestyrelsesmødet.
Referatet efter mødet deles med alle medlemmer til gennemlæsning og deles herefter på Aula med alle medarbejdere og forældre.
Det skal i dag besluttes hvordan vi planlægger de næste 3-4 bestyrelsesmøder.
Tine gennemgår rollen som formand.
Der bliver spurgt ind til FOLA. FOLA er et forældrenævn der samarbejder med forældrene, områdebestyrelsen, forvaltning og politikere
Maja: uddannet pædagog, arbejder indenfor specialområdet, vil gerne være med fordi det er godt at have en finger på pulsen og kunne være med til at gøre en forskel for egne og andres børn.
Har store børn der går i skole udover de små i institution, har erfaring med fritidsbestyrelse og skolebestyrelse.
Camilla: Vil gerne udtrykke sin mening og holdning om noget der ligger på sinde og være med til at skabe retning
Peter: Har tidligere erfaring med bestyrelser igennem sit arbejde, har siddet i forældrerådet og har derigennem hørt om arbejdet i områdebestyrelsen, synes det er spændende fordi der er meget forandring i øjeblikket – nyt område, nye åbningstider mm., spændende at være med til at kunne formidle ud til andre forældre og på den måde give en bedre forståelse for hvad der sker.
Thomas: Vil gerne engagere sig i sine børns hverdag og være med til at gøre en forskel. Har lidt bestyrelseserfaring fra tidligere.
Claus: sidder i bestyrelsen i et firma og har erfaring derfra. Vil gerne være med for at have indflydelse og være med til at skabe de bedste vilkår for vores børn.
Maja B vælges som formand.
Nina W vælges som næstformand.
Punkt 3:Styrelsesvedtægter.
Forventninger til arbejdet i bestyrelsen (med som bilag)
Referat:
Styrelsesvedtægterne bygger på dagtilbudsloven og kommunens børne – og unge politik.
Tine gennemgår Dagtilbuddets formål og styrelsesvedtægterne.
Områdebestyrelsen tager helikopterblikket – fokuserer på en hel institution, et helt område og hvad der så skal arbejdes med.
Forældrerådet har i den nyd styrelsesvedtægt fået en ny rolle. Rollen bliver nu, at bestyrelsen kan bruge forældrerådene som høringsorgan, hvis det ønskes af områdebetyrelsen.
Suppleanten kan indbydes efter en gangs fravær – tidligere skulle medlemmet være væk fra flere møder før suppleanten kunne deltage.
Alle har suppleanter valgt undtagen fra Esbjerg Børnegård og Bydelens Børnehus.
Peter L forsøger at få valgt en i Esbjerg Børnegård.
Tine tager en kontakt til Michael PL i Bydelen og ser om der kan vælges en supp.
Der skal besluttes hvor mange medarbejderrepræsentanter der skal deltage i områdebestyrelsen.
Det besluttes at der skal være 3 medarbejdere i område Midt´s områdebestyrelse.
Vi har aftalt:
Der afholdes minimum 4 møder om året.
Tidspunktet 17.00 – 19.00 er også passende fremadrettet.
Der sendes mulige datoer ud 6-8 uger før et møde sådanne hver især kan tilkendegive hvornår vi kan. Herefter meldes den næste mødedato ud.
Har tidligere været afholdt ca. 1 møde hver 3. måned.
Deltagelses i ansættelsessamtaler.
Områdebestyrelsen (det medlem fra det hus hvor en given stilling er) vil gerne inviteres til at læse og deltage i ansættelsessamtaler, når det kan lade sig gøre.
Bestyrelsen kan være med til at sikre, skabe og fastsætte principper, fx at alle børn skal ud mindst 1 gang hver dag, samarbejdet mellem institution og hjem, evt. være mere klima-bevidste, hvad sker der med vores legepladser mm.
Der er fra d.1/8 2024 nye åbningstider i alle enheder, og de skal efter aftale evalueres ved årsskiftet 24/25 i den nye områdebestyrelse ud fra data.
Punkt 4: Forretningsorden område Midt (med som bilag)
Referat:
- Claus Lang fra Bøndergårdsvej er på valg om 2 år
- Peter Lützen Esbjerg Børnegård er på valg om 2 år
- Maja Brixly fra Valmuen er på valg om 2 år
- Thomas Krüger fra Børnehuset Kvaglund er på valg om 2 år
- Camilla Thornbo fra Nygårdsvej er på valg om 1 år
- Nina Wong fra Rørkjærhusene er på valg om 1 år
- Anka Grahndin fra Bydelens Børnehus er på valg om 1 år.
Alle personalerep. Er på valg i ulige år.
Tavshedserklæringer, Orientering
Referat:
Når man er en del af områdebestyrelsen, beskæftiger vi os ikke med personsager, men hvis noget berører dette, har alle naturligvis tavshedspligt.
Punkt 5: til orientering
Forventninger og ønsker til arbejdet i det kommende bestyrelsessår
Referat:
En ny idé kunne være at samarbejde med sundhedsplejersker omkring at mødre grupper/forældre grupper mødes i institutionerne og på den måde se dem.
At når en fast stilling slåes op kan det medlem fra den institution, hvor stillingen er, tilbydes af Tine at deltage til fastansættelsessamtaler og/eller læse ansøgninger.
Områdebestyrelsen vil gerne rundt og se alle institutionerne i området, det får vi planlagt.
Hvad har I med?
Hvad er der arbejdet med og skal noget af det forsætte?
Referat:
Tine fortæller eksempler om hvad vi tidligere har været en del af og arbejdet med i bestyrelsen fx arbejdet ift. legepladsen i byparken, ønsket udvidet legeplads ved Esbjerg Børnegård, trafik og afskærmning omkring englandsgade (kys og farvel)
Arbejdet i forbindelse med Esbjerg Børnegårds legeplads fortsættes
Nyt fra området og alle afdelinger til orientering
Herunder budget
Referat:
I område Midt – og Østerbyen har vi bl.a. arbejdet med:
Kunst for livet
Fri for mobberi – alle medarbejdere er certificeret igennem Mary Fonden der arbejdes med det i alle børnegrupper
Legen og vigtigheden heraf – Levende legekultur
STEAM & LLK gruppe
Kolonihave for de 0-2 årige til rådighed
Vi kigger ind i hverdagens rutiner og pædagogikken heri fx måltidet er et stort læringsrum. På næste møde gennemgår og arbejder vi med kost og måltidspædagogikken.
Tilsyn har der været i alle enheder – arbejder alle steder med læringsmiljøer – hvordan er der gjort parat til leg fx dukkekrogen er dukken puttet og klar til at sove eller der er dækket op til et måltid ved køkkenet og på den måde bliver der indbudt til leg.
Alle institutioner skal have en natur profil. En medarbejder fra området er sendt afsted for at være med til at skabe dette.
Flere forældre finder det vigtigt at vi har en opmærksomhed omkring skov og natur – udflyttergruppe og skovbørnehave.
Meget gerne noget alle kan få del i.
Nyt budgetsystem fra kommunen ”KMD”. Forventes at budgettet kan komme med på næste bestyrelsesmøde.
Det bestræbes at budgettet skal med på bestyrelsesmøderne hver gang.
Punkt 6: Eventuelt
Fællespasning – der evalueres på næste møde i forhold til fælles pasning
Frokostordningen vendes og der tales om hvem der er med.
Frokostordning til alle 0-2 og 3-5 årige i disse enheder:
Børnehuset Kvaglund
Bydelens Børnehus
Børnehuset Bøndergårdsvej
Rørkjærhusene, Manøgade, LB og SB
Esbjerg Børnegård
Nygårdsvej
Ikke tilvalg af frokostordning til 0-2 og 3-5 årige her:
Valmuen
Den nye periode løber fra d.1.9.2024 til d.31.8.2026