Dagsorden til konstituerende møde i områdebestyrelsen for område Midt
Den 13 juni 2024 – Bøndergårdsvej 2 – kl. 17.00-19.00
Mødedeltagere
Forældrerepræsentant
- Camilla Thornbo (Nygårdsvej)
- Peter Lützen (Esbjerg Børnegård)
- Claus Lang (Børnehuset Bøndergårdsvej)
- Maja Brixley (Valmuen)
- Thomas Krüger (Børnehus Kvaglund)
Medarbejderrepræsentant
- Lene Petersen (pædagog i Bydelen)
- Louise Hacemoglo (pædagog på Nygårdsvej)
- Louise Grumsen (PL og Stedfortræder)
- Tine Kirkegård (Områdeleder og sekretær i bestyrelsen)
Fraværende
- Nina Wonge (forældre Rørkjærhusene)
- Anke Grandin (forældre Bydelens Børnehus)
- Joan Nørholm (pædagog i Kvaglund)
Referent
- Louise Grumsen og Tine Kirkegaard
Punkt 1: Velkommen
Det nye område Midt består fra d.1.8.2024 af:
Valmuen, Børnehuset Kvaglund, Bydelens Børnehus, Børnehuset Bøndergårdsvej, Rørkjærhusene, Esbjerg Børnegård og Nygårdsvej.
Vi skal sammen skabe et nyt område Midt med udgangspunkt i høj faglighed og kvalitet i alle vores enheder.
Med udgangspunkt i samarbejde og fællesskab i området og i enhederne (institutionerne)
Jeg glæder mig til samarbejdet og de muligheder det giver for os alle.
Punkt 2: Områdebestyrelsen konstituerer sig.
I fortæller hver især lidt om jer selv og forventninger til arbejdet i bestyrelsen.
I vælger formand og næstformand
Referat:
Der skal vælges formand og næstformand.
Det er formanden der i tæt samarbejde med områdelederen, Tine, indkalder til møder og laver dagsorden og sætter retning for arbejdet i bestyrelsen.
Dagsorden sendes ud ca. 1 – 2 uger inden bestyrelsesmødet.
Referatet efter mødet deles med alle medlemmer til gennemlæsning og deles herefter på Aula med alle medarbejdere og forældre.
Det skal i dag besluttes hvordan vi planlægger de næste 3-4 bestyrelsesmøder.
Tine gennemgår rollen som formand.
Der bliver spurgt ind til FOLA. FOLA er et forældrenævn der samarbejder med forældrene, områdebestyrelsen, forvaltning og politikere
Maja: uddannet pædagog, arbejder indenfor specialområdet, vil gerne være med fordi det er godt at have en finger på pulsen og kunne være med til at gøre en forskel for egne og andres børn.
Har store børn der går i skole udover de små i institution, har erfaring med fritidsbestyrelse og skolebestyrelse.
Camilla: Vil gerne udtrykke sin mening og holdning om noget der ligger på sinde og være med til at skabe retning
Peter: Har tidligere erfaring med bestyrelser igennem sit arbejde, har siddet i forældrerådet og har derigennem hørt om arbejdet i områdebestyrelsen, synes det er spændende fordi der er meget forandring i øjeblikket – nyt område, nye åbningstider mm., spændende at være med til at kunne formidle ud til andre forældre og på den måde give en bedre forståelse for hvad der sker.
Thomas: Vil gerne engagere sig i sine børns hverdag og være med til at gøre en forskel. Har lidt bestyrelseserfaring fra tidligere.
Claus: sidder i bestyrelsen i et firma og har erfaring derfra. Vil gerne være med for at have indflydelse og være med til at skabe de bedste vilkår for vores børn.
Maja B vælges som formand.
Nina W vælges som næstformand.
Punkt 3:Styrelsesvedtægter.
Forventninger til arbejdet i bestyrelsen (med som bilag)
Referat:
Styrelsesvedtægterne bygger på dagtilbudsloven og kommunens børne – og unge politik.
Tine gennemgår Dagtilbuddets formål og styrelsesvedtægterne.
Områdebestyrelsen tager helikopterblikket – fokuserer på en hel institution, et helt område og hvad der så skal arbejdes med.
Forældrerådet har i den nyd styrelsesvedtægt fået en ny rolle. Rollen bliver nu, at bestyrelsen kan bruge forældrerådene som høringsorgan, hvis det ønskes af områdebetyrelsen.
Suppleanten kan indbydes efter en gangs fravær – tidligere skulle medlemmet være væk fra flere møder før suppleanten kunne deltage.
Alle har suppleanter valgt undtagen fra Esbjerg Børnegård og Bydelens Børnehus.
Peter L forsøger at få valgt en i Esbjerg Børnegård.
Tine tager en kontakt til Michael PL i Bydelen og ser om der kan vælges en supp.
Der skal besluttes hvor mange medarbejderrepræsentanter der skal deltage i områdebestyrelsen.
Det besluttes at der skal være 3 medarbejdere i område Midt´s områdebestyrelse.
Vi har aftalt:
Der afholdes minimum 4 møder om året.
Tidspunktet 17.00 – 19.00 er også passende fremadrettet.
Der sendes mulige datoer ud 6-8 uger før et møde sådanne hver især kan tilkendegive hvornår vi kan. Herefter meldes den næste mødedato ud.
Har tidligere været afholdt ca. 1 møde hver 3. måned.
Deltagelses i ansættelsessamtaler.
Områdebestyrelsen (det medlem fra det hus hvor en given stilling er) vil gerne inviteres til at læse og deltage i ansættelsessamtaler, når det kan lade sig gøre.
Bestyrelsen kan være med til at sikre, skabe og fastsætte principper, fx at alle børn skal ud mindst 1 gang hver dag, samarbejdet mellem institution og hjem, evt. være mere klima-bevidste, hvad sker der med vores legepladser mm.
Der er fra d.1/8 2024 nye åbningstider i alle enheder, og de skal efter aftale evalueres ved årsskiftet 24/25 i den nye områdebestyrelse ud fra data.
Punkt 4: Forretningsorden område Midt (med som bilag)
Referat:
- Claus Lang fra Bøndergårdsvej er på valg om 2 år
- Peter Lützen Esbjerg Børnegård er på valg om 2 år
- Maja Brixly fra Valmuen er på valg om 2 år
- Thomas Krüger fra Børnehuset Kvaglund er på valg om 2 år
- Camilla Thornbo fra Nygårdsvej er på valg om 1 år
- Nina Wong fra Rørkjærhusene er på valg om 1 år
- Anka Grahndin fra Bydelens Børnehus er på valg om 1 år.
Alle personalerep. Er på valg i ulige år.
Tavshedserklæringer, Orientering
Referat:
Når man er en del af områdebestyrelsen, beskæftiger vi os ikke med personsager, men hvis noget berører dette, har alle naturligvis tavshedspligt.
Punkt 5: til orientering
Forventninger og ønsker til arbejdet i det kommende bestyrelsessår
Referat:
En ny idé kunne være at samarbejde med sundhedsplejersker omkring at mødre grupper/forældre grupper mødes i institutionerne og på den måde se dem.
At når en fast stilling slåes op kan det medlem fra den institution, hvor stillingen er, tilbydes af Tine at deltage til fastansættelsessamtaler og/eller læse ansøgninger.
Områdebestyrelsen vil gerne rundt og se alle institutionerne i området, det får vi planlagt.
Hvad har I med?
Hvad er der arbejdet med og skal noget af det forsætte?
Referat:
Tine fortæller eksempler om hvad vi tidligere har været en del af og arbejdet med i bestyrelsen fx arbejdet ift. legepladsen i byparken, ønsket udvidet legeplads ved Esbjerg Børnegård, trafik og afskærmning omkring englandsgade (kys og farvel)
Arbejdet i forbindelse med Esbjerg Børnegårds legeplads fortsættes
Nyt fra området og alle afdelinger til orientering
Herunder budget
Referat:
I område Midt – og Østerbyen har vi bl.a. arbejdet med:
Kunst for livet
Fri for mobberi – alle medarbejdere er certificeret igennem Mary Fonden der arbejdes med det i alle børnegrupper
Legen og vigtigheden heraf – Levende legekultur
STEAM & LLK gruppe
Kolonihave for de 0-2 årige til rådighed
Vi kigger ind i hverdagens rutiner og pædagogikken heri fx måltidet er et stort læringsrum. På næste møde gennemgår og arbejder vi med kost og måltidspædagogikken.
Tilsyn har der været i alle enheder – arbejder alle steder med læringsmiljøer – hvordan er der gjort parat til leg fx dukkekrogen er dukken puttet og klar til at sove eller der er dækket op til et måltid ved køkkenet og på den måde bliver der indbudt til leg.
Alle institutioner skal have en natur profil. En medarbejder fra området er sendt afsted for at være med til at skabe dette.
Flere forældre finder det vigtigt at vi har en opmærksomhed omkring skov og natur – udflyttergruppe og skovbørnehave.
Meget gerne noget alle kan få del i.
Nyt budgetsystem fra kommunen ”KMD”. Forventes at budgettet kan komme med på næste bestyrelsesmøde.
Det bestræbes at budgettet skal med på bestyrelsesmøderne hver gang.
Punkt 6: Eventuelt
Fællespasning – der evalueres på næste møde i forhold til fælles pasning
Frokostordningen vendes og der tales om hvem der er med.
Frokostordning til alle 0-2 og 3-5 årige i disse enheder:
Børnehuset Kvaglund
Bydelens Børnehus
Børnehuset Bøndergårdsvej
Rørkjærhusene, Manøgade, LB og SB
Esbjerg Børnegård
Nygårdsvej
Ikke tilvalg af frokostordning til 0-2 og 3-5 årige her:
Valmuen
Den nye periode løber fra d.1.9.2024 til d.31.8.2026