Når du ansætter en privat børnepasser til at passe dit barn, har Esbjerg Kommune ingen arbejdsgiverforpligtigelser i forhold til den ansatte. Det er alene dig, der indgår aftale om børnepasning og herved også dig der har arbejdsgiverforpligtigelser. Men Esbjerg Kommune skal godkende den private børnepasser du ansætter.
Flere forældre kan også gå sammen om at ansætte en privat børnepasser.
Pasning af barnet i eget hjem
Ved godkendelse af de fysiske rammer, foretages der sikkerhedsmæssige vurderinger, således at du og børnepasseren kan være tryg ved rammerne pasningen foregår i.
Er I flere forældre der går sammen om at ansætte en børnepasser, i ét af forældrenes hjem, vil de fysiske rammer skulle godkendes efter samme rammer som private pasningsordninger, hvor der passes op til 5 børn.
Når du ansætter en privatbørnepasser, skal du være opmærksom på følgende krav i forbindelse med den ansattes egnethed. Det vil sige, den du ansætter skal kunne følgende:
- Den private børnepaaaer skal tilrettelægge en hverdag, så den fremmer børns læring gennem trygge læringsmiljøer. Arbejdet med læringsmiljøer skal indholdsmæssigt stå mål med kravene til læring og læringsmiljøer i dagtilbud, ligesom arbejdet med læringsmiljøer i den enkelte private pasning skal tage udgangspunkt i børnegruppens sammensætning og børnenes forskellige forudsætninger. Det indebærer blandt andet, at læringsforståelsen i den private pasning vil skulle bygge på et bredt læringsbegreb, der understøtter børns kropslige og motoriske, sociale, emotionelle (følelsesmæssige) og kognitive (tankemæssige) læring og dannelse.
- Den private pasning skal endvidere tilrettelægges, så børn sikres medbestemmelse, medansvar og forståelse for og oplevelse med demokrati. Den private pasning skal som led heri bidrage til at udvikle børns selvstændighed, evner til at indgå i forpligtende fællesskaber og samhørighed med og integration i det danske samfund.
- Hovedsproget i private pasningsordninger skal være dansk. Det gælder dog ikke ordninger oprettet af det tyske mindretal, eller efter aftale med kommunalbestyrelsen.
- I særlige tilfælde kan hovedsproget være et andet end dansk, såfremt det vurderes ikke at have integrationsmæssige konsekvenser.
Derudover gælder at den ansatte
- Skal have privat straffe-og børneattest uden forhold, der hindrer pasning af børn på forsvarlig vis
- Skal have ophold- og arbejdstilladelse, såfremt den ansatte kommer fra et land uden for EU/EØS
- Skal skulle tale dansk som hovedsprog og fremvise dokumentation for gennemført 9. klasses afgangseksamen i dansk med min. karakteren 2, bestået ’Prøve i Dansk 2’, eller et tilsvarende niveau
- Skal gennemføre en personlig samtale vedr. personlig og faglige kvalifikationer og findes egnet
- Såfremt der er tale om en person under 18 år, skal personens værge også underskrive alt, som den ansatte underskriver.
Før du kan få tilskud
Skal børnepasseren godkendes af Esbjerg Kommune og du skal:
- Registreres med et CVR.-/SE-nr. hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen (www.virk.dk)
- Tegne lovpligtige forsikringer (arbejdsskadeforsikring)
- Aftale løn med børnepasseren
- Indbetale bidrag til Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP)
- Følge reglerne i Lov om ferie og indbetale til Feriekonto
- Følge arbejdsmiljøloven
- Nyttige adresser
Oplysning om Feriekonto og ATP får du hos ATP Koncernen, www.virk.dk.
Oplysning om arbejdsmiljøkravene får du hos Arbejdstilsynet, www.at.dk.
Oplysning om forsikringsspørgsmål får du hos Forsikring og pension, www.forsikringogpension.dk
Når Esbjerg Kommune har modtaget din ansøgning om tilskud, vil tilsynskonsulenten kontakte dig og aftale et møde med dig og børnepasseren. På mødet vurderes børnepasserens personlige og faglige kvalifikationer og pasningsaftalen udfyldes.
Inden mødet skal du indsende
- Dokumentation for at den lovpligtige arbejdsskadeforsikring er tegnet og der foreligger et CVR.-/se.nr.
- Dokumentation af arbejdstilladelse, hvis børnepasseren kommer fra et land udenfor EU/EØS
- Dokumentation for gennemført 9. klasses afgangseksamen i dansk med min. karakteren 2, bestået ’Prøve i Dansk 2’, eller et tilsvarende niveau
- Aftalen underskrives af både dig og børnepasseren ved mødet.
Kommunens tilbud om administration
Når du ansætter en privat børnepasser og hermed er arbejdsgiver, er der opgaver i forhold til f.eks. udbetaling af løn, indbetaling af ATP og feriepenge, sygedagpenge og dagpenge ved barsel, der skal varetages.
Du kan vælge selv at administrere disse opgaver, men Esbjerg Kommune kan også tilbyde dig, at du mod et gebyr svarende til omkostningerne ved opgaven lader et privat firma varetage ordningen. Ønsker du yderligere oplysninger vedrørende dette, er du velkommen til at kontakte os. Se kontaktoplysninger i kontaktboksen her på siden.
Når du som forældre er arbejdsgiver, skal der udfyldes en pasningsaftale, hvor du samtidig søger om tilskud. Pasningsaftalen skal også indeholde:
- Aftaler om indholdet af øvrige arbejdsopgaver og den tid, der bruges på dem. Udføres der opgaver som f.eks. rengøring, indkøb, pasning af søskende og lignende, vil der ske en tilsvarende reduktion i beregningen af tilskuddet
- Aftaler om kost/logi
Udfyld pasningsaftalen
Her finder du dokumentet du skal udfylde hvis du ansætter en børnepasser.