Tilsynsenheden fører tilsyn med Esbjerg Kommunes dagtilbud.
En tilsynsperiode i Esbjerg Kommune løber over 24 måneder.
Alle kommunale, selvejende og private dagtilbud i Esbjerg Kommune modtager i løbet af tilsynsperioden et ordinært tilsyn, der forløber over 2-4 uger og består af uanmeldt og anmeldt tilsynsbesøg.
Det ordinære tilsyn kan suppleres af flere besøg og dialoger, hvis/når der vurderes behov for dette.
Et ordinært tilsyn består af følgende elementer:
- Uanmeldt tilsynsbesøg.
- Anmeldt tilsynsbesøg.
- Udarbejdelse af tilsynsrapport
- Opfølgning på det ordinære tilsyn.
- Opfølgning(er) på anvisninger.
I specialbørnehaven føres der ligeledes et ordinært tilsyn bestående af et anmeldt tilsynsbesøg, der består af observation og dialog. Tilsynet føres efter Servicelovens § 32. I 2022 varetager Socialtilsyn Syd tilsynsopgaven.
Da dagplejen er organiseret som et område, føres der tilsyn med dagplejen som område. Dette udgør alene et anmeldt tilsynsbesøg. De pædagogiske ledere i Dagplejen fører tilsyn med kommunale dagplejere. En tilsynskonsulent fra Dagplejen fører tilsyn med de private pasningsordninger.
Uanmeldt tilsynsbesøg
Uanmeldte tilsynsbesøg i kommunale, selvejende og private dagtilbud, finder sted på enhedsniveau (hus/matrikel).
Tilsynsbesøget består af flere observationer af den pædagogiske praksis i dagtilbuddet. Der indgår relevant dialog mellem tilsynskonsulent og pædagogisk personale og ledelse under det uanmeldte tilsynsbesøg”.
Observationsredskabet KIDS anvendes til at foretage systematiske observationer. Observationerne retter sig mod det pædagogiske læringsmiljø, det pædagogiske indhold og samspillet mellem børn og det pædagogiske personale. Redskabet opfylder kriterierne for uvildighed, gyldighed og pålidelighed.
På det uanmeldte tilsynsbesøg er der også fokus på det psykiske, fysiske og æstetiske børnemiljø.
Observationerne fra det uanmeldte tilsynsbesøg inddrages som et vigtigt element i dialogen med medarbejdere og ledelse på det anmeldte tilsynsbesøg.
Tidsforbrug på de uanmeldte tilsynsbesøg varierer alt efter dagtilbuddets/afdelingens størrelse. Tilsynet tilstræber at besøgets varighed dækker dagligdagens pædagogiske indhold og strukturer (aflevering/afhentning, aktiviteter, måltider, overgange, udendørs leg mv.).
Anmeldt tilsynsbesøg
Det anmeldte tilsynsbesøg består af dialoger mellem tilsynskonsulent, medarbejdere, pædagogisk leder/leder og evt. bestyrelsesformænd for de private og selvejende dagtilbud.
Dialogen med medarbejderne tager udgangspunkt i kvalitative og kvantitative data, herunder observationer af pædagogisk praksis, spørgerammen og øvrigt datagrundlag (f.eks. dagtilbuddets PLV).
Dialogen med pædagogisk leder/leder samt evt. bestyrelsesformand tager udgangspunkt i spørgerammen (se punkt 6.3) samt resultaterne af observationerne fra det uanmeldte tilsynsbesøg.
Deltagere til det anmeldte tilsynsbesøg er følgende:
Kommunale dagtilbud; tilsynskonsulent, medarbejdere og pædagogisk leder
Selvejende dagtilbud; tilsynskonsulent, medarbejdere, institutionsleder og evt. bestyrelsesformand
Private dagtilbud; tilsynskonsulent, medarbejdere, institutionsleder og evt. bestyrelsesformand
Anmeldte tilsynsbesøg i kommunale dagtilbud finder i udgangspunktet sted på afdelingsniveau. I tilfælde, hvor det vurderes relevant grundet organiseringen af afdelinger, kan der finde flere anmeldte tilsynsbesøg sted. Dette kan resultere i - modsat tidligere – at der kan finde flere anmeldte tilsynsbesøg sted i afdelinger, der rummer flere matrikler og pædagogiske ledere.
Anmeldte tilsynsbesøg i selvejende og private dagtilbud finder i udgangspunktet sted i det enkelte dagtilbud. I tilfælde, hvor det vurderes relevant grundet organiseringen af dagtilbuddene, kan der finde flere anmeldte tilsynsbesøg sted. Dette kan resultere i - modsat tidligere – at der kan finde flere anmeldte tilsynsbesøg sted i dagtilbud, der rummer flere matrikler og ledere.
Tilsynsrapport
Forud for det anmeldte tilsynsbesøg modtager og besvarer den pædagogiske leder/leder en spørgeramme og svarene danner blandt andet grundlag for dialogen mellem tilsynskonsulent og pædagogisk leder/leder på det anmeldte tilsynsbesøg. Spørgerammen har til hensigt, at det enkelte dagtilbud forholder sig refleksivt til egen pædagogiske praksis.
Tilsynsrapporten indeholder besvarelser fra spørgerammen samt analyse og vurdering af kvaliteten i dagtilbuddet. Vurderingen foretages på baggrund af dialoger med leder og medarbejdere samt resultater fra KIDS observationen. Tilsynsrapporten indeholder en eller flere anvisninger på opfølgende tiltag, som skal bidrage til at højne kvaliteten i dagtilbuddet.
Det er intentionen, at tilsynsrapporten skal benyttes som et værktøj i kvalitetsudviklingsarbejdet i dagtilbuddet.
Opfølgning på det ordinære tilsyn
Alle dagtilbud har, som afslutning på et ordinært tilsyn, opfølgning på tilsynsrapportens resultater og dagtilbuddets udviklingsområder.
Opfølgning består af dialog med følgende deltagere:
Kommunale dagtilbud; pædagogisk leder og tilsynskonsulent.
Selvejende dagtilbud; institutionsleder, bestyrelsesformand og tilsynskonsulent.
Private dagtilbud; institutionsleder, bestyrelsesformand og tilsynskonsulent.
Områdevis opfølgning for kommunale dagtilbud
Når de ordinære tilsyn i et kommunalt område er gennemført, afholdes der endvidere et opfølgningsmøde på områdeniveau med deltagelse af områdeleder, pædagogiske ledere og tilsynskonsulent.
På opfølgningen drøftes udviklingstiltag, som de enkelte afdelinger igangsætter som følge af det ordinære tilsyn. Drøftelser har til formål at bibringe faglig sparring og videndeling i det pågældende område.
Opfølgning på anvisninger
Et ordinært tilsyn vil i udgangspunktet altid føre til anvisninger, der skal bidrage til at udvikle på kvaliteten i dagtilbuddet. Pædagogisk leder/leder kan invitere medarbejdere med på opfølgningsdialogen, som har en særlig rolle i udarbejdelsen af anvisningerne.
Alle dagtilbud modtager i forbindelse med et ordinært tilsyn en eller flere anvisninger. Der vil, alt efter anvisningernes indhold og omfang, iværksættes opfølgninger mellem tilsynskonsulent og pædagogisk leder/leder i relevant omfang.