- Forside
- Daginstitutioner
- Områder
- Område Øst
- Bestyrelsen
Bestyrelsen for område øst
Bestyrelsen er med til at sætte rammerne for måden, vi arbejder på i vores område. Du kan få indflydelse på dit barns pasning ved at gå ind i bestyrelsesarbejdet.
Indholdet på siden opdateres løbende.
Kontakt formanden i bestyrelsen, hvis du har konkrete spørgsmål.
Bestyrelsesmedlemmer
Formand:
Tumlebo i Bramming: Jeppe Nyhse Dahl
[email protected], Tlf.: 28894826
Medlem af forældrenævnet
Næstformand:
Troldehulen i Hunderup: Sofie Pagaard
[email protected], Tlf.: 22925272
Medlem af forældrenævnet
Børnehuset Grønningen: Rikke Hundebøl Christiansen
[email protected], Tlf.: 21208077
Regnbuen i Bramming: Ida-Louise Thy Kjær
[email protected], Tlf.: 24948708
Kahytten i Skads/Andrup: Jon Juel-Byriel
[email protected],Tlf: 53643771
Energien i Tjæreborg, Maria Debel
[email protected] , Tlf: 25306700
Dynamikken i Tjæreborg: Maria Lill Christiansen
[email protected], Tlf: 28188039
Egeknoppen i Grimstrup: Diana Elise Viborg
[email protected], Tlf.: 31230145
Farveladen i Gørding: Morten Schultz
[email protected], Tlf.: 20581555
Skovvejen i Bramming
Personalerepræsentanter
Tumlebo: Birthe Rosenkilde
[email protected], tlf.: 76169344
Egeknoppen i Grimstrup: Lone F. Josephsen
[email protected], Tlf.: 76162645
Kahytten i Skads/Andrup: Pernille Bannow
[email protected] , Tlf: 76162150
Suppleanter forældre på valg i 2024
Snurretoppen i Vejrup Berit L. Hansen
[email protected]
Tumlebo i Bramming Katrine Kiholm
[email protected]
Egeknoppen i Grimstrup Elisabeth Bjerre Schmidt
[email protected] valgt 2025
Troldehulen i Hunderup Kasper Daugaard Eskildsen
[email protected]
Energien i Tjæreborg Suppleant tiltrådt bestyrelsen
Kahytten i Skads/Andrup Mette Tange Hansen
[email protected]
Regnbuen i Bramming Ingen suppleant
Farveladen i Gørding Ingen suppleant
Skovvejen i Bramming Ingen suppleant
Dynamikken i Tjæreborg Ingen Suppleant
Gnisten i Bramming Ingen Suppleant
Referater fra områdebestyrelsens møder
Referat fra områdebestyrelsesmøde i Område Øst
Den 8.5.2025 – kl. 16.45-19.00 på områdekontor Egedalvej 7A, 6818 Grimstrup. Der serveres lidt at spise
Mødedeltagere:
Fraværende:
Referent: Johnny Lyngbak
Punkt 1: Præsentation af bestyrelsesmedlemmer
Jeppe, Ida, Diana, Johnny, Lone, Pernille, Rikke, Sofie
Punkt 2. Konstituering af formand og næstformand
- Underskrive tavshedserklæring, vedhæftet
- Valg af formand og næstformand
- Gennemgang, tilretning og godkendelse af principper for Områdebestyrelsen, vedhæftet
- Gennemgang, tilretning og godkendelse af forretningsorden for Områdebestyrelsen, vedhæftet
Jeppe vælges som formand
Sofie vælges som næstformand
Punkt 3. Mødedatoer et år frem. Møderne afholdes fra kl. 16.45 til 19.00, på områdekontoret, Egedalvej 7A, 6818 Årre.
- Mandag d. 15.9.25
- Tirsdag d. 18.11.25
- Onsdag den 4.02.26
- Torsdag den 7.05.26, Konstituerende møde
- Valg til forældrerepræsentanter, forældreråd og suppleanter i de enkelte enheder, uge 17 og uge 18 2026.
Godkendt
Punkt 4. Valg til Forældrenævnet
- Jeppe blev valgt
- Sofie blev valgt
Punkt 5. Punkter fra Rikke Christiansen fra Børnehuset Grønningen
- Byggesagsomkostninger, en afdeling, (2 matrikler) med en økonomi, hvorfor skal der betales 2 byggesagsomkostninger ifm. Med et nyt legehus på hver matrikel?
- Kontorchef fra byggeri svarer således: Der opkræves 2 byggesagsgebyrer, da legehusene placeres på 2 matrikler og dermed er 2 sager. Yderligere spørgsmål kan sendes til Byggeri på mail: [email protected]
- Indkøbsaftaler i Esbjerg Kommune, hvem har ansvaret for at etablere dem og ansvaret for at vi skal betale en dyrere pris for en vare?
Da vi som offentlig institution er underlagt EU` udbudsdirektiv, skal vi udbyde alle vores indkøb, når de ligger over en bestemt tærskelværdi som bliver fastsat af EU. Så er der også en national udbudslov med flere underliggende bekendtgørelser, som skærper lovgivningen yderligere. Herunder bl.a., at hvis vi ikke handler ind hos den aftaleleverandør, som der er indgået aftale med, at så kan denne kræve bod for tabt fortjeneste.
Når Esbjerg Kommune udbyder indkøbsaftaler, nedsættes der en faggruppe bestående af personer fra det givne fagområde, som er med til at kravspecificere og sammensætte tilbudslister, så aftalen bliver så specifik som mulig i respekt for, hvad der rent faktisk bliver brugt på området.
Da det er lovgivningsmæssigt bestemt, hvordan det offentlige skal købe ind, er der således ikke mulighed for at ændre på, hvorledes Esbjerg Kommune kan købe ind, men vores institution kan sammen med Udbud & Indkøb være med til at lave gode indkøbsaftaler ved at deltage i faggrupperne, når der er udbud på produkter indenfor vores område.
Hvis der er et behov, deltager Chefen for Udbud og Indkøb gerne på et af vores områdebestyrelsesmøder.
- Bevilling pedeltimer, hvordan kan der bevilliges flere pedeltimer?
Vi prøver at holde pedeltimerne så lavt som muligt, da timerne er taget ud af børnetimerne. Pt. har vi en pedel på 4 timer ugentligt og 2 pensionist pedeller som kun arbejder ved behov.
Alternativt kan der oprettes en ressourcebank i samarbejde med forældrene, hvor de kan bidrage med hjælp til ad hoc-opgaver. Derudover kan der opsættes en opslagstavle i institutionen med en oversigt over opgaver, som forældrene har mulighed for at tage del i.
Det anbefales desuden, at der etableres fælles arbejdsdage med forældrene i alle institutioner for at styrke samarbejdet og engagementet.
- Der er meget dokumentationstid for personalet, det er tid der går fra børnene? Skemaet mangler felter til den tid man bruger på indtastning af alle felterne.
I Esbjerg Kommune (Dagtilbud) har vi sidste år afsluttet en proces, hvor vi har haft en arbejdsgruppe, hvor der deltog pædagogisk personale fra hvert område, til at gennemgå alt dokumentations arbejde, hvor noget er blevet reduceret. I forhold til det skema der mangler felter, skal det undersøges ved pædagogisk leder som kan gå videre med det.
Derudover har vi et elektronisk system hvor medarbejderne skal tidsregistrere sig, det er lovbestemt at man skal registrere sin arbejdstid, dette gør vi i ”Kalenda” som er det elektroniske system vi bruger i Dagtilbud, Esbjerg Kommune.
Punkt 6. Info fra Anette
- På dialogmødet den 20. maj, vil områdebestyrelsesmedlemmerne blive introduceret for arbejdet med omsorgsgrebet fra Børns Vilkår i Dagtilbud. Der er sendt en samlet information ud til alle medarbejdere, der sendes en lignende ud til alle forældre, efter dialogmødet. Følgende deltager fra områdebestyrelsen den 20. maj 2025?
- Jeppe, Pernille, Lone, Anette. Johnny deltager i dialogmødet
- Troldehulen ønsker at skifte navn til Troldeskoven, da de ofte forveksles med Troldehulen i Esbjerg V (Tarp)
- Godkendt
Punkt 6. Info fra Formanden
Forældrenævnet mødes med Børn & Skoleudvalget d. 20/5-25
Forældrenævnet vil bl.a. drøfte følgende punkter med politikerne:
- Fællespasning. Er der større behov for pasning Grundlovsdag end 31/12?
- Afprøvning af Jåttå-modellen. Økonomien til dette samt fremadrettede prøvehandlinger.
- Spørgsmål i spørgeskemaer om institutionerne, bliver de brugt og sammenholdt
- Ønske om indsigt i normeringerne på institutionsniveau.
Punkt 7. Høring af sag om styring af udbuddet af pladser i dagtilbud.
Hvis søskendefordelen bortfalder, kan det medføre, at forældre risikerer at skulle pendle mellem forskellige pasningstilbud. Udbuddet bør styres af efterspørgslen, således hvis der i øjeblikket er stor efterspørgsel på vuggestuepladser, skal dette tilgodeses. Hvis behovet på et senere tidspunkt skifter til dagpleje, bør det tilsvarende kunne imødekommes, så kvaliteten af pasningstilbuddet samtidig er styrende for forældrenes valg. Vuggestuepladser er generelt mere eftertragtede, blandt andet på grund af længere åbningstider samt større sikkerhed i kontinuiteten af pasningstilbuddet.
Ved prioritering af, hvilke pladser der nedlægges, foreslås det, at beslutningen lægges decentralt, så de enkelte områder selv kan tilpasse sig den lokale efterspørgsel. Der kan også være behov for at tage hensyn til, at dækningsbehovet varierer fra område til område.
Model 1 anbefales.
Der indsendes høringssvar i henhold til disse drøftelser.
Punkt 8. Evt.
Referat fra områdebestyrelsesmøde i Område Øst
Den 5.02.2025 – kl. 16.45-19.00 på områdekontor Egedalvej 7A, 6818 Grimstrup. Der serveres lidt at spise
Mødedeltagere: Jeppe, Pernille, Lone, Sofie, Morten, Maria, Ida-Louise, Johannes, Ane, Johnny og Anette
Fraværende: Jon, Diana, Dorte og Rikke
Referent: Johnny Lyngbak
Punkt 1. Drøftelse af dialogmødet den 13.11.24
- Jeppe, Morten, Sofie og Anette deltog til dialogmødet. En generel information af drøftelserne på dialogmødet, hvor intet kunne besluttes. Er nogen interesseret i referatet, kan Anette kontaktes på mail: [email protected]
Punkt 2. Etablering vuggestuepladser/børnehavepladser (Kratskellet) i Tumlebo, Tværsigvej 29B, 6740 Bramming.
- Status
Der er fremsat et nyt forslag om at udbygge Tumlebo til også at kunne rumme flere børnehavebørn. En udvidelse af Tumlebo med 40 vuggestuebørn og 40 børnehavebørn. Forslaget blev godkendt i Børn & Skoleudvalget den 4.2.24.
Der vil blive behov for genhusning af alle børnene i byggeperioden, som forventes at vare 1 til 1½ år.
Pt. arbejdes der på at finde en løsning på genhusning, det er ikke afklaret endnu.
Punkt 3. Info fra Anette
- Arbejdet med omsorgsgrebet
Vi er kommet godt i gang med arbejdet omkring omsorgsgrebet i område Øst, vi havde et oplæg med Børns Vilkår den 21. januar hvor 185 medarbejdere deltog.
Nu skal alle enhederne i gang med at finde et fokus emne de vil arbejde dybere med. Planen er at det skal være et længerevarende tema, som nu også vil blive bredt ud i hele Dagtilbud i Esbjerg Kommune, med hjælp fra Børns Vilkår.
https://bornsvilkar.dk/dagtilbud/
Valg til områdebestyrelsen foregår i uge 17 og 18. Der skal vælges en ny suppleant i alle enheder og en forældrerepræsentant i Skovvejen. Er der nogle forældrerådsmedlemmer der er trådt ud eller mangler der repræsentanter i et forældreråd, vil der også være valg til disse.
Medarbejderrepræsentanterne er også på valg i år.
Der er konstituerende møde den 8.5.25 kl. 16.45 til kl. 19.00 på områdekontor Egedalvej 7A, 6818 Årre.
Punkt 4. info fra formanden
- Nyt fra forældrenævnet
- Næste møde i forældrenævnet er den 13.5.25
Forældrenævnet har møde med Børn og Skoleudvalget den 20.5.25
- Forældrerepræsentanter Jeppe Nyhse Dahl og Ida-Louise Thy Kjær, har begge børn der går ud af institutionen den 31.3.25. Begge ønsker at sidde deres valgperiode ud, frem til valg i 2026.
Ifølge Styrelsesvedtægten for områdebestyrelser § 9, kan en forældrerepræsentant fortsætte frem til næste valg, hvis der er enighed om det i den øvrige del af bestyrelsen.
Alle fremmødte bestyrelsesmedlemmer var enige i, at begge forældrerepræsentanter kunne blive siddende på deres poster frem til valget i 2026.
Punkt 5. Drøftelse af forældrerådets arbejde, set i forhold til de nye styrelsesvedtægter.
Der er lavet en forældrefolder der beskriver Områdebestyrelserne og forældrerådenes arbejde. (vedhæftet referatet)
Områdebestyrelsen er enige om at forældrerådene selv kan være med til at definere deres rolle, ud fra rammerne som er beskrevet i § 16 i Styrelsesvedtægten.
Derudover at det vigtigt, at Pædagogisk leder for enheden, for præsenteret forældrerådenes rolle ved valget.
Områdebestyrelsen vil inddrage forældrerådene i sager, der vedrører forholdene i den pågældende enhed og hvor det findes relevant.
Hvad laver en områdebestyrelse i dagtilbud (pdf)
Evt.
Næste møde er den 8.5.25.
(Konstituerende møde)
Dagsorden til områdebestyrelsesmøde i Område Øst
Den 12.11.2024 – kl. 16.45-19.00 på områdekontor Egedalvej 7A, 6818 Grimstrup. Der serveres lidt at spise
Mødedeltagere: Jon, Jeppe, Pernille, Lone, Johannes, Diana, Rikke, Ida-Louise og Sofie, Johnny og Anette
Fraværende: Dorte, Maria, Ane og Morten
Referent: Johnny Lyngbak
Punkt 1. Udvidelse af åbningstider pr. 1.1.2025
Områdebestyrelsen skal udarbejde forslag til områdets åbningstider og herefter sende forslaget til godkendelse i forvaltningen.
- Resultat fra forældre behovs undersøgelse
- Forslag til nye åbningstider for de enkelte enheder
Områdebestyrelsen har gennemset rapporterne fra forældreundersøgelsen for hver enhed og haft en grundig drøftelse af de forskellige tal og drøftet forskellige differentieringer. Ud fra det har bestyrelsen forsøgt at skabe det bedste bud på åbningstider der tilgodeser flest muligt.
Bestyrelsen har bemærket at svarprocent gennemsnitligt er 34%
Bestyrelsens forslag sendes nu til godkendelse ved Mette Lindkær, chef for Børn og Pædagogik. Mette skal sikre, at de ændrede åbningstider sikrer, at det samlede udbud af dagtilbud opfylder forsyningspligten.
Når Mette har godkendt de nye åbningstider, sendes de ud til hele område Øst, dette senest den 22. november 2024.
Punkt 2. Udvidelse Tumlebo, udflytter til Kratskellet og etablering af produktionskøkken i Tumlebo
- Status for planlægning af udvidelsen og udflytteren.
Arkitekten er i gang med at lave et nyt redigeret udkast, Johnny og arkitekten skal ud at se en af de sidste nye vuggestuer der er bygget i Dagtilbud, dette for at få inspiration.
Der bliver ikke bygget et produktionskøkken.
Jeppe har i september henvendt sig til Børn & Skoleudvalget, med forslag om at etablere de ekstra børnehavepladser ved Tumlebo, fremfor at etablere en udflytterbørnehave i Kratskellet, og kun etablere nye faciliteter til toilet og garderobe i Tumlebo. Henvendelsen er baseret på, at det er i Bramming by, at pladserne mangler, og at der er en vis synergi i at bygge børnehavepladserne samtidig med at de ekstra vuggestuepladser etableres i 2025.
Punkt 3. Info fra Anette
- Ansættelse 2 nye pædagogiske ledere
Dynamikken har fået ansat Lisette Lindblad som pædagogisk leder pr. 1.12.24
Gnisten har fået ansat Anne Meldgaard som pædagogisk leder pr. 1.12.24
Punkt 4. info fra formanden
- Nyt fra forældrenævnet
Formanden har modtaget en henvendelse fra skolebestyrelsen på Egekratskolen i Grimstrup på baggrund af Områdebestyrelsens afstemning omkring at etablere en Børneby. Skolebestyrelsen har inviteret formanden og repræsentanten i bestyrelsen for Egeknoppen til et møde med skolebestyrelsen, politikere og forvaltningen, da de gerne vil drøfte bestyrelsens forudsætninger for afstemningen. Jeppe og Diana deltager.
Punkt 5. Evt.
Pernille fra Egeknoppen træder ud af bestyrelsen. Suppleanten for Pernille træder jævnfør forretningsorden ind i stedet for.
Næste møde onsdag den 5. februar 2025 16.45-19.00
Valg uge 16-17 2025, alle områdebestyrelsesrepræsentanter er på valg 2026, derefter differencers repræsentanterne til valg i lige og ulige år.
Konstituerende møde 8.5.2025 16.45-19.00
Fremtidige punkter:
- Referat fra dialogmødet den 13.11.24
- Byggeri, vuggestue og udflytter i Tumlebo, Tværsigvej 29B, 6740 Bramming
- Drøftelse af forældrerådets arbejde i forhold til de nye styrelsesvedtægter
- Arbejdet med omsorgsgrebet
Referat fra områdebestyrelsesmøde i Område Øst
Den 25.9.2024 – kl. 16.45-19.00 på områdekontor Egedalvej 7A, 6818 Grimstrup. Der serveres lidt at spise
Mødedeltagere: Jeppe, Maria C, Pernille B, Lone, Jon, Dorthe, Morten, Rikke, Anette og Johnny
Fraværende: Ida Louise, Johannes, Pernille P, Sofie og Maria D.
Referent: Johnny Lyngbak
Punkt 1. Evaluering fællespasning
- Fællespasningen er blevet evalueret i pædagogisk leder teamet, hvor lederne har drøftet det med de medarbejdere der har deltaget i fællespasningen.
Samlet set er der mere tilfredshed omkring fællespasningen fra forældrene, end sidste fællespasning.
Der er nogle steder, hvor antal tilmeldte børn passede meget godt, nogle steder var der et større frafald. Generelt set er det utrygt for forældre og børn at blive afleveret et nyt sted.
Det er tungt administrativt, der bruges mange timer på planlægning, information og evt. åbent hus m.m. Pga. mange børn i uge 28 havde vi flere steder åbent, det betød at nogle børn skulle flyttes igen i uge 29-30, hvor vi havde færre steder åbent og børnene fik derved to forskellige fællespasningssteder.
Skal der evt. ændres i ugerne, så uge 28 bliver til uge 31, forslår bestyrelsen der laves en spørgeskemaundersøgelse der afdækker hvorvidt der skal ændres i fællespasningsugerne.
Punkt 2. Drøftelse af åbningstid
- Ankestyrelsen
Undervisningsministeriet har på baggrund af de reducerede åbningstider, bedt Ankestyrelsen kigge på, om Esbjerg Kommune overholder sin forsyningsforpligtelse i henhold til gældende lovgivning.
Esbjerg Kommunes svar til Ankestyrelsen blev behandlet i Børn & Skoleudvalget d. 24/9. Her blev det efterfølgende godkendt at de nye åbningstider rulles Tilbage pr. 1.1.25.
Åbningstiderne pr. 1.1.2025 skal udarbejdes af områdebestyrelsen og efterfølgende godkendes af chef for Børn og Pædagogik Mette Lindkær.
Punkt 3. Udvidelse Tumlebo i Bramming, udflytter til Kratskellet og etablering af produktionskøkken i TumleboOMRÅDE ØST
- Tumlebo skal udvide med 40 vuggestuepladser, planen er at det nye byggeri vil stå klar medio sidst 2025
- Der er politisk forslag om at etablere en udflytter base i Tumlebo, hvor der kan køres ud med 50-60 børn i alderen 3-5-år.
- Det er forslag om, at der skal bygges et produktionskøkken i Tumlebo, så der er de samme muligheder for tilberedning af mad til frokostordning i alle 5 dagtilbudsområdet i Esbjerg Kommune
Udvidelse af 40 vuggestuepladser i Tumlebo igangsættes medio 2025.
Der er søgt landzone-tilladelse til, at kunne køre med bus til og fra Kratskellet, det tager typisk 8-12 uger inden der kommer svar.
Vi skal genbesøge den oprindelige byggeplan, dette i forhold til at få garderobeplads/toilet forhold, for at kunne have en udflyttergruppe i Tumlebo.
Punkt 3. Info fra Anette
- Børn og Skoleudvalget inviterer til dialogmøde den 13. november kl. 19.00 til 21.00. Max deltagelse 3 bestyrelsesrepræsentanter + lederen
Emner på dagsorden til dialogmødet:
- Kvalitet i dagtilbud – med afsæt i Tilsynets afrapportering for perioden 2022-24
- Børnetalsprognose og kapacitetsbehov
- Budget 2025-28
Jeppe, Morten og Anette deltager
- Der er indgået budgetforlig, for vores område betyder der følgende:
Åbningstiderne rulles tilbage til 52 timer ugentligt pr. 1.1.2025
En rammebesparelse på 0,25% 2025, 0,5% de næste 3 år.
Punkt 4. info fra formanden
Næste møde i forældrenævnet er den 21.10.24.
Punkt 5. Evt.
Maria fra Energien træder ud af bestyrelsen. Suppleanten for Maria træder jævnfør forretningsorden ind i stedet for.
Vejrup er indstillet til at blive en børneby.
Det ønskes, at der kommer bynavne på dagsorden når de forskellige enheder nævnes og bynavne på oversigten på hjemmesiderne.
Ønskes der at søge fonde til forskellige ting til enhederne, må bestyrelsen gerne gå i dialog med pædagogisk leder, dog skal man være opmærksompå at der kan være krav om en egenbetaling, specielt i forhold til anlægsprojekter.
Referat fra områdebestyrelsesmøde i Område Øst
Den 29.8.2024 – kl. 16.45-19.00 på områdekontor Egedalvej 7A, 6818 Grimstrup. Der serveres lidt at spise
Mødedeltagere: Jeppe Dahl, Maria Christiansen, Johannes Pedersen, Sofie Pagaard, Jon Juel-Bryel, Pernille Bannow, Lone Josephsen, Johnny Lyngbak (ikke stemmeberettiget) Anette Kortegaard (ikke stemmeberettiget)
Fraværende: Dorte Egholm, Maria Debel, Ida Sofie Thy Kjær, Pernille Pedersen, Morten Schultz, Rikke Christiansen.
Referent: Johnny Lyngbak
Punkt 1. Børnebyer i Vejrup og Grimstrup
- Der er forslag om at Snurretoppen og Egeknoppen bliver etableret under skolerne som en Børneby i henholdsvis Vejrup og Grimstrup.
Områdebestyrelsen er blevet bedt om at tilkendegive hvorvidt der bakkes om omkring etablering af Børnebyer medio august 2025 i henholdsvis Vejrup og Grimstrup. Alle bestyrelsesmedlemmer har fået tilsendt et notat fra forvaltningen, dette i et forsøg på at imødekomme svar på mulige spørgsmål, der kan opstå omkring etablering af en børneby.
- I tilkendegivelserne skal det tydeligt angives, hvem der har været deltagende på bestyrelsesmødet, og med tydelig antal stemmer for et ja, nej eller blank stemme.
Tilkendegivelserne sendes til forvaltningen senest den 30.9.2024.
- På mødet den 29.8.24 deltog 7 stemmeberettigede bestyrelsesmedlemmer.
- Tilkendegivelse vedr. etablering af Børneby med Snurretoppen og Vejrup Skole fra områdebestyrelsen i dagtilbud, med i alt 10 stemmeberettigede bestyrelsesmedlemmer:
Ja, til at der arbejdes videre med etablering af Børneby: 7 stemmer
Nej, til at der arbejdes videre med etablering af Børneby: 0 stemmer
Blank, til at der arbejdes videre med etablering af Børneby: 0 stemmer
- Tilkendegivelse vedr. etablering af Børneby med Egeknoppen og Egekrat Skole fra områdebestyrelsen i dagtilbud, med i alt 7 stemmeberettigede bestyrelsesmedlemmer:
Ja, til at der arbejdes videre med etablering af Børneby: 0 stemmer
Nej, til at der arbejdes videre med etablering af Børneby: 4 stemmer
Blank, til at der arbejdes videre med etablering af Børneby: 3 stemmer
Resultatet for begge afstemninger sendes til forvaltningen fredag den 30.8.2024
Punkt 2. Forældrenævn
- Der skal udnævnes en eller to til at deltage i forældrenævnet.
Vedhæftet indstillingen til B&U vedhæftes, forretningsordenen er under udarbejdelse.
Valg til Forældrenævnet bliver fremadrettet en del at det konstituerende bestyrelsesmøde.
Jeppe og Sofie vælges til repræsentanter for forældrenævnet.
Punkt 3. Opsamling på punkter
- Kommunikations rettigheder gennem AULA, Johnny har undersøgt det. Der er givet adgang til at alle forældre kan kommunikere til hinanden via AULA.
Der er nu åbnet op for forældre kommunikation via Aula i hele område øst.
- Opstart og indkøring af børn i forbindelse med fællespasning. Det er undersøgt og er en udfordring i forhold til forældrenes pasningsgaranti.
Det kan desværre ikke ændres da bl.a. forældrenes pasningsgaranti skal overholdes. Vi vil fortsat være ekstra obs på opstart af nye børn særligt i sommerfællespasningen.
- Udvidet præsentation.
De tilstedeværende præsenterede sig med hvilke kompetencer de kunne bruge i forbindelse med bestyrelsesarbejdet.
Punkt 4. Evt.
- Mødedatoer frem til april 2025
Den 25.9.24
Den 12.11.24
Den 5.2.25
Valg til manglende forældrebestyrelsesmedlemmer, suppleanter og forældreråd uge 17 og 18
Konstituering den 8.5.25
Referat fra områdebestyrelsesmøde i Område Øst
Den 12.6.2024 – kl. 16.45-19.00 på områdekontor Egedalvej 7A, 6818 Grimstrup. Der serveres lidt at spise
Mødedeltagere
Anette områdeleder, Jeppe Tumlebo, Johannes Snurretoppen, Maria C. Dynamikken, Sofie Troldehulen, Jon Kahytten, Ida Regnbuen, Morten Gørding. Pernille medarb. Kahytten, Lone medarb. Egeknoppen, Dorthe medarb. Regnbuen
Fraværende
Rikke Gnisten, Maria D Energien, Pernille Egeknoppen.
Referent
Johnny Lyngbak
Punkt 1: Præsentation af bestyrelsesmedlemmer
Gennemgået
Punkt 2. Konstituering af formand og næstformand
- Underskrive tavshedserklæring
- Gennemgang, tilretning og godkendelse af principper for Områdebestyrelsen
- Gennemgang, tilretning og godkendelse af forretningsorden for Områdebestyrelsen
Jeppe Tumlebo blev valgt som formand.
Morten- Gørding blev valgt som næstformand.
Der laves oversigt over bestyrelsen med billeder.
Billeder skal sendes til Anette.
Oversigten til hjemmesiden vil være uden billeder.
Forretningsorden: gennemgået og godkendt med få rettelser
Principper: gennemgået og godkendt med få rettelser.
Punkt 3. Fremtidige punkter
- Opstart og indkøring af børn i forbindelse med fællespasning.
- Børnebyer (der er forslag om at Egeknoppen og Snurretoppen bliver etableret under skolerne som en Børneby i Grimstrup og Vejrup)
- Forældrenævn
Der skal vælges en eller to til at deltage i forældrenævnet Forretningsordenen for forældrenævnet sendes ud til bestyrelsen. - Kommunikations rettigheder gennem Aula. Johnny undersøger ved Christian.
- Udvidet præsentation.
Punkt 4. Evt.
- ny mødedato
Næste bestyrelsesmøde er torsdag den 29.08.24 kl. 16.45
Der sendes forslag ud til fremtidige mødedatoer frem til
Forretningsorden for Områdebestyrelsen Område Øst
Stk.1. Områdelederen indkalder til det konstituerende møde, som afholdes umiddelbart efter valg af forældrerepræsentanter til områdebestyrelsen.
Stk.2. På det konstituerende møde vælges formand og evt. næstformand blandt forældrerepræsentanterne i bestyrelsen.
Stk.3. Der afholdes mindst 4 bestyrelsesmøder om året. Herudover afholdes der bestyrelsesmøder, når det ønskes af formanden, eller når mindst 1/3 bestyrelsesmedlemmer ønsker det samt angiver punkter til dagsorden. Suppleanter for forældrebestyrelsesmedlemmer og medarbejderrepræsentanter deltager kun når et bestyrelsesmedlem træder ud af bestyrelsen.
Stk.4. Bestyrelsesmøder indkaldes med mindst 14 dages varsel af formanden.
Såfremt et medlem ønsker et punkt optaget på dagsorden, skal dette meddeles formanden senest 10 dage før mødet.
Stk.5. Formanden fastsætter i samarbejde med områdelederen dagsorden for møderne. Dagsorden samt eventuelle bilag udsendes af områdelederen til bestyrelsesmedlemmerne, senest 7 dage før mødet.
Formanden kan beslutte, at der inviteres andre til at deltage i møderne.
Stk. 6. Områdelederen er bestyrelsens sagsbehandler og er ansvarlig for, at der under møderne føres referat over bestyrelsens beslutninger. Stedfortræder for områdelederen er fast referent.
I beslutningsreferatet anføres for hvert møde, hvilke personer der har været til stede.
Beslutningsreferatet godkendes ved at det inden 7 dage sendes til alle og hvis der ikke er indvendinger inden 7 dage er referatet godkendt. Hvis der er indvendinger, gentages proceduren.
Stk.7. Ethvert medlem kan forlange korte afvigende opfattelser ført til referat samt medsendt bestyrelsens udtalelser og beslutninger.
Stk.8. Stedfortræderen deltager i bestyrelsesmøderne og er sagsansvarlig i forhold til opgaverne, der varetages af de pædagogiske ledere.
Stk.9. Referatet offentliggøres på Aula og på hjemmesiden
Stk.10. Bestyrelsesmøder kan kun undtagelsesvis holdes, hvis områdelederen er fraværende.
Stedfortræderen indtræder i den forbindelse i lederens rolle.
Stk.11. Tvivlsspørgsmål, der ikke kan løses af nærværende forretningsorden, afgøres af Dagtilbudschefen.
Godkendt den 8.05.2025
Forældrenævn for Dagtilbud
Børn & Skoleudvalget har den 19. marts 2024 godkendt oprettelsen af et forældrenævn for dagtilbudsområdet.
Formål for Forældrenævnet
Der oprettes et forældrenævn, der har til formål at samle forældrenes interesser og kan inddrages i dialog med det politiske fagudvalg og forvaltningen om generelle problemstillinger, kommende tiltag og udviklingen af dagtilbudsområdet i kommunen.
Opgaveindhold for Forældrenævnet
- Kvalificering af høringsmateriale inden den formelle høring igangsættes i forældrebestyrelser.
- Kan inviteres med til at deltage i arbejdsgrupper i forvaltningsregi, f.eks. når der skal udvikles nye politikker på området.
- Inddragelse i initiativer hvor forælderens synspunkter og erfaringer kan være kvalificerende for de endelige beslutninger, f.eks. ved gennemførelse af forældretilfredshedsundersøgelser eller opkvalificering af bestyrelsesarbejdet.
- Det politiske fagudvalg kan invitere Forældrenævnet til deltagelse i dialogmøde ud over de fastlagte dialogmøder. Temaer til drøftelse kan være generelle problemstillinger, kommende tiltag eller overordnet udvikling af dagtilbudsområdet i kommunen.
- Kan indsende punkter til dagsordenen på de årlige dialogmøder med politikerne og inddrages i tilrettelæggelsen heraf.
Forældrenævnet og forældrebestyrelsernes opgaver adskilles, så forældrebestyrelserne fortsat kan arbejde ud fra de fastlagte kompetenceområder. I Styrelsesvedtægterne fremgår det bl.a., at bestyrelsen fastsætter principper for dagtilbuddets arbejde, forældresamarbejdet og anvendelsen af budgetrammen. Det fremgår endvidere, at bestyrelsen besvarer høringsmateriale udsendt af Byrådet og politiske udvalg.
Sammensætning af Forældrenævnet
Forældrenævnet sammensættes af en forældrerepræsentant fra hver af områdebestyrelserne, en fra forældrebestyrelsen for Dagplejen, en fra forældrebestyrelsen fra Kornvangen, samt én forældrerepræsentant der vælges blandt de selvejendes forældrebestyrelser. De enkelte forældrebestyrelser beslutter, hvem der skal være repræsenteret i Forældrenævnet.
Forældrenævnet fastsætter sin egen forretningsorden og udpeger en repræsentant, der er kontaktperson til chefen for Børn & Pædagogik.
Medlemmerne af Forældrenævnet er omfattet af reglerne om tavshedspligt.