Tryghed og sammenhæng
Det er vigtigt, at barnet oplever en tryg og sammenhængende overgang med udfordringer, der passer til dets forudsætninger og behov. Det kræver et tæt samarbejde og en god dialog mellem jer og os.
Arbejdet omkring de gode overgange aftales løbende med dagplejen, SFO og skolen. Der laves besøgsordninger, som er tilpasset dit barns behov.
Vi afholder jævnligt samarbejdsmøder så vi kan holde fokus på dit barns læringsmål.
Fra vuggestue til børnehave
De store børn i vuggestuen begynder at komme på besøg i børnehaven for at lære stuerne, børnene og de nye voksne.
Ofte er der flere børn som starter samtidig med hinanden, og det er med til at skabe tryghed for dit barn. De leger inde i børnehaven og på legepladsen, og opdager de mange nye muligheder.
Sammenhængende skolestart
I Sædding Gjesing området har vi et tæt samarbejde med BOHR skolen omkring en Sammenhængende Skolestart. Pædagoger og ledere fra både dagtilbud og skole har i fællesskab udarbejdet et værdisæt som vi er fælles om i overgangen til skole. Dette værdisæt får I udleveret til ca. 6 måneder før jeres barn skal starte i skole.
For at sikre os at det bliver en god overgang, så sker der følgende:
- 5-års samtale hvor vi taler om, hvad vi i fællesskab skal arbejde mod, for at jeres barn er godt klædt på til skolestart.
- Forældremøde i institutionen
- Besøg fra og på skolen
- Afsluttende forældresamtale ved behov
Ved særlige behov, afholdes der overleveringsmøder med skolen, hvor I har mulighed for at deltage.
Den 1. april skal dit barn begynde i førskolen, som er et nyt pasningstilbud, som sker i skolens SFO område. Du kan skrive dit barn op til SFO Førskole, samtidig med, at du skriver det op til folkeskolen i januar måned det år dit barn bliver 6 år.