Tryghed og sammenhæng
Det er vigtigt, at jeres barn oplever en tryg og sammenhængende overgang med udfordringer, der passer til dets forudsætninger og behov. Det kræver et tæt samarbejde og en god dialog mellem jer og os.
Arbejdet omkring de gode overgange aftaler vi løbende med dagplejen, SFO og skolen. Vi laver for eksempel besøgsordninger, som vi tilpasser jeres barns behov.
Vi afholder jævnligt samarbejdsmøder, så vi kan holde fokus på jeres barns læringsmål.
Fra vuggestue til børnehave
4 uger inden opstart i børnehaven besøger barnet en formiddag om ugen, den kommende gruppe i børnehaven. Den sidste uge inden opstart, besøger barnet børnehavegruppen flere formiddage.
Cirka to måneder før overgangen fra vuggestue til børnehave, vil der blive afholdt en forældresamtale. Her vil nuværende vuggestuepædagog og kommende børnehavepædagog deltage i samtalen.
Sammenhængende overgang til skole
I Sædding-Gjesing området har vi et samarbejde med Bohr skolen omkring sammenhængende overgang til skolerne.
Læs mere om sammenhængende skolestart i vores område her
For at sikre, at jeres barn får en tryg skolestart, gør vi følgende:
- en 5-års samtale for at vurdere jeres barns skoleparathed
- skolestartsmøde
- jeres barn besøger skolen
- afsluttende forældresamtaler, hvis der er behov
Hvis der er særlige behov, så holder vi også møder med skolen.
Den 1. april skal jeres barn begynde i førskolen. Det er et nyt pasningstilbud, som sker i skolens SFO-område. I kan skrive jeres barn op til SFO Førskole samtidig med, at I skriver det op til folkeskolen.